Miben fogunk meghalni? - egy kicsit bővebben a veszélyekről
2015. november 29. írta: Zsuzsi és Tekergő

Miben fogunk meghalni? - egy kicsit bővebben a veszélyekről

Úgy tűnik, családtagjainkat és barátainkat is jobban érdekli, hogy milyen veszélyek lelkesednek ránk Afrikában, mint hogy milyen élmények várnak minket. Szerintük a legjobb, amit tehetünk, hogy új úti célt választunk magunknak. Bizony, sok szempontból kockázatos útba fogunk, jogos és jólesik az aggódás. Fontos azonban, hogy a kockázatokat helyesen mérlegeljük, hiszen így tudunk megfelelő óvintézkedéseket tenni. Összeszedtük ezért a legnyilvánvalóbb veszélyforrásokat, és kísérletet tettünk arra, hogy megbecsüljük, melyikre kell a leginkább odafigyelnünk.

A jó összehasonlíthatóság kedvéért minden veszélyforrás tekintetében a legveszélyesebb országot vettük alapul.

1. Veszélyes állatok

Sajnos szinte lehetetlen megbecsülni, hány turistát ölnek meg veszélyes állatok. Mindenesetre az ilyen eset ritkán kerüli el a hírforrások figyelmet, ezért abból indulunk ki, hogy legfeljebb néhányat évente. A meglévő veszély csökkentése érdekében azonban: mindig becsukjuk a sátrunkat, csak csukott ablakkal közlekedünk a vadas parkokban és nem játszunk az állatokkal (főszabály szerint…).

2. Ebola

Sierra Leonében tavaly 1:900 volt annak az esélye, hogy valaki ebolában haljon meg. Szerencsére erről a legkönnyebb híradásokat kapni, így könnyű lesz elkerülni a veszélyes helyeket. Már csak azért is, mert a legutóbbi járvány kitörésekor több ország is lezárta a határait. Egyébként nyilván igyekszünk nem érintkezni idegenek testnedveivel és nem eszünk majmot.

Forrás: http://www.cdc.gov/vhf/ebola/outbreaks/2014-west-africa/case-counts.html

3. Malária

A WHO 2014-es adatai alapján Sierra Leonében a legmagasabb az egy főre jutó halálozási arány. Itt 100 000 emberből 70 hal meg évente maláriában. (Számos más afrikai ország is hasonló kockázatú, de az egész kontinensre nézve a 20:100000 pontosabb becslést adna.) Eszerint 1 év alatt nagyjából 1:1500-hoz lenne az esélyünk a halálos maláriafertőzésre. Tegyük ugyanakkor hozzá, hogy a halálesetek 80%-ban 5 évnél fiatalabb gyermekeket érintenek. Mi több, az óvatosság kedvéért, szemben a helyiekkel, a fizikai védekezésen túl (zárt ruházat, szúnyogriasztó, szúnyogháló) megelőző célú gyógyszerszedéssel is védekezni fogunk, ami legalább 95%-os hatékonysággal előzi meg a fertőzést is. Így végső soron, a mi becslésünk szerint 1:150 000 valószínűséggel kell számolnunk. Fontos azonban kiemelni, hogy a fertőzés esélye ennél még így is jóval nagyobb lesz, akár 1:400-hoz.

Forrás: http://who.int/malaria/publications/world_malaria_report_2014/wmr-2014-profiles.pdf?ua=1

4. Terrorizmus, polgárháború

Bevezetésképpen: ezt a posztot akkor kezdtük írni, amikor az a vezető hír, hogy Brüsszel zárva van a 4-es fokozatú terroristaveszély miatt. Még munkahelyünkről is kaptunk sms-t (nem, nem azt, hogy üljünk át másik autóba) a terrorveszélyről.

Vissza Afrikára: köszönhetően a Boko Haramnak, Nigéria Afrika terrorizmussal legfenyegetettebb országa. 2014-ben 7512 nigériai vesztette életét terrorcselekményben, a közel 180 milliós lakosságból. Ez - egy lakosra vetítve - 1:24000. Mivel azonban a Boko Haram túlnyomó részt az ország észak-keleti részét fenyegeti, mi jelentősen, legalább tizedére csökkenthetjük a kockázatot azzal, ha nem megyünk a veszélyzónákba.

A bizonytalan helyzet miatt néhány országot elsőre kilőttünk az útitervből (Líbia, Közép-afrikai Köztársaság, Szomália), és igyekszünk nyomon követni az afrikai eseményeket. De azért észnél leszünk: Afrika nagyon nagy, egy konfliktus sokszor egy ország egy szegletére korlátozódik. Etiópiának csak a Szomália felé eső része veszélyes (ott rabolták el a magyarokat is), Mozambikban pedig, ahol például még lehetnek aknák, majd nem térünk le az útról.

Forrás: http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/defence/11998570/Mapped-Record-increase-in-terrorism-deaths-driven-by-Boko-Haram.html

5. Bűnözés

Na közeledünk a valódi veszélyekhez. Ha csak az emberölések számát tekintjük, Lesotho vezet. A 100 000 lakosra jutó 38 gyilkosság ijesztő 1:2600-as arányt ad, a magyar gyilkossági mutató tizenötszörösét (Szváziföld, Dél-Afrika és Nigéria statisztikái is hasonlóak). Ez még akkor is jelentősen magasabb a korábbi veszélyeknél, ha figyelembe vesszük, hogy az esetek nagyjából 80%-a ismerősök között történik, tipikusan a szegényebb városnegyedekben, és csak ritkán a turisták által látogatott helyeken. 1:30000-nél nem becsülnénk magasabbra a veszélyt.

Ugyan nem feltétlenül halálos az eredménye, de az emberrablásokat is érdemes számításba venni. Nigéria ebből a szempontból is a legkockázatosabb ország, ahol terroristák és bűnözők is szednek váltságdíjat. Hivatkozható számokat nem találtunk, de akár évi 2000-t is elérheti az emberrablások száma, és a turisták nyilván nagyobb kockázatnak vannak kitéve, mint a helyiek. Sajnos ezt a veszélyt megbecsülni sem tudjuk. Hja, Nigérián valószínűleg csak át fogunk hajtani.

Egyébként igyekszünk lakatokkal, biztonsági kapcsolóval, széffel védeni az autóban az értékeinket és főszabály szerint táborhelyeken éjszakázunk.

Forrás: https://www.wikiwand.com/en/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate

6. Közlekedés

A halálos közlekedési baleseti statisztikákat alapvetően három módon vezetik.

  1. Vezetett kilométerek alapján

Nyilván ez a legmegbízhatóbb statisztika, ilyet azonban sajnos az afrikai országokban nem rögzítenek. Azon országok közül, ahol elérhető ilyen statisztika, az Egyesült Arab Emírségek vezet: 334 halálos sérülés 1 milliárd kilométerenként. A második Brazília 56-tal. Belgiumban 7,7 a mutató. Afrika valószínűleg inkább a legelső számhoz van közelebb. Ez alapján, ha mi 40 000 kilométert megyünk, akkor 1,3%, hogy halálos baleset részesei leszünk. OMG.

  1. Autók száma alapján

Szudánban a legmagasabb a 100 000 autóra jutó balesetek száma: 9300. Ez azt jelenti, hogy egy autó átlagosan 10 évente halálos baleset részese. Számunkra pedig sokkoló 10%-ot ad. Sőt, a többi országokat figyelembe véve is legalább 1%-os átlaggal kell számolni, hasonlóan az 1. pont szerinti eredményhez.

  1. Lakosságszám alapján

Ez a statisztika a legtorzítóbb, hiszen sok országban a lakosság legnagyobb részének nincs autója, mi meg abban fogunk ülni minden nap. A legmagasabb Nigériában az arány, ahol 100 000 lakosra 34 közlekedési baleseti haláleset jut. Ez csak 1:3000-t jelent, de tartunk tőle, hogy túlzottan optimista becslés.

Óvintézkedésként elsődleges a defenzív vezetés, a lassú haladás, az éjszakai autózás elkerülése és az autó jó műszaki állapotának fenntartása.

Forrás: https://www.wikiwand.com/en/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate

Következtetéseink:
Autóval körbeutazni Afrikát valóban veszélyes, de a közlekedési balesethez képest minden más veszélyforrás eltörpül. Érthető okokból a halálos afrikai közlekedési balesetekről nem számol be a média, ezért fontos, hogy tudatosan viszonyuljunk a veszélyforrásokhoz.

A bejegyzés trackback címe:

https://zsuzsiestekergo.blog.hu/api/trackback/id/tr138124346

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása